Monitoring pracowników – zmiany od 25 maja 2018 roku!
Uprzejmie informujemy, iż z dniem 25 maja 2018 roku wchodzi w życie ustawa o ochronie danych osobowych dostosowana do unijnego rozporządzenia RODO. Przedmiotowa ustawa wprowadza istotne zmiany w zakresie możliwości stosowania monitoringu przez pracodawcę.
Monitoring będzie dopuszczalny, jeżeli jest on niezbędny do zapewnienia bezpieczeństwa pracowników lub ochrony mienia, a także kontroli produkcji lub zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Monitoring, co do zasady, nie może obejmować pomieszczeń sanitarnych, szatni, stołówek, palarni. Kontrola służbowej poczty elektronicznej będzie natomiast możliwa, gdy będzie ona niezbędna do zapewnienia organizacji pracy umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy.
Cele, zakres oraz sposób stosowania monitoringu pracodawca zobowiązany jest ustalić w układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy lub w obwieszczeniu. Nowym pracownikom informacje w powyższym zakresie należy przekazać na piśmie przed dopuszczeniem do pracy. O wprowadzeniu monitoringu, pracodawca zobowiązany jest poinformować pracowników nie później niż 2 tygodnie przed jego uruchomieniem. Jeżeli dotychczasowe wewnątrzzakładowe akty prawa pracy zawierają regulacje dotyczące monitoringu, winny one zostać dostosowane do nowych przepisów w tym zakresie.