Umarzanie, odraczanie spłaty lub rozkładanie na raty zaległych opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntów należących do Skarbu Państwa
Opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości to często niemała kwota, która stanowi istotne obciążenie dla użytkownika wieczystego. Zwłaszcza, gdy w ramach tej opłaty powstaje zaległość za okres kilku lat. Gdy sytuacja finansowa zobowiązanego jest trudna, można rozważyć wystąpienie o umorzenie tej opłaty w całości albo w części, odroczenie jej spłaty lub rozłożenie na raty. Wątpliwości budzi jednak kwestia stosowania powyższych instytucji do zaległych opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntów należących do Skarbu Państwa.
Przepisy ogólne i szczególne
Ogólną regulację dotyczącą umarzania, odraczania spłaty lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, w tym przesłanki stosowania ww. instytucji, właściwe organy i formę załatwienia sprawy, zawierają przepisy art. 55-59 ustawy o finansach publicznych.1 W orzecznictwie nie budzi zaś wątpliwości, że opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego ma charakter cywilnoprawny.2
Jednakże stosowanie ww. regulacji UFP jest wyłączone, gdy umarzanie, odraczanie spłaty oraz rozkładanie na raty określają odrębne przepisy (art. 58 ust. 5 UFP). W stosunku do opłat z tytułu użytkowania wieczystego przepisy takie znajdują się w ustawie o gospodarce nieruchomościami3. Określają one: rozłożenie na raty pierwszej opłaty za oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste w drodze bezprzetargowej (art. 71 ust. 3 UGN), przesunięcie terminu zapłaty pierwszej opłaty rocznej (art. 71 ust. 4 zdanie trzecie UGN), bonifikatę od pierwszej opłaty i opłat rocznych związaną ze zmianą celu, na który nieruchomość została oddana w użytkowanie wieczyste (art. 73 ust. 3 UGN), bonifikatę w przypadku wpisania gruntu do rejestru zabytków (art. 73 ust. 4 UGN), bonifikaty od opłat rocznych dla osób fizycznych o niskim dochodzie miesięcznym (art. 74 ust. 1 UGN) oraz rozkładanie na raty opłat zaległych w dniu wejścia w życie UGN (art. 219 UGN). Wśród ww. przepisów brak jednak jakiejkolwiek regulacji odnoszącej się do zaległych opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntów należących do Skarbu Państwa. Powstaje więc problem dotyczący istnienia podstawy prawnej do umarzania, odraczania spłaty lub rozkładania na raty tych opłat. W tym zakresie wykształciły się dwie koncepcje.
Pierwsza koncepcja
Według pierwszego poglądu, ratio legis regulacji UFP jest stworzenie możliwości umarzania, odraczania spłaty lub rozkładania na raty wszelkich należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym. W konsekwencji, w odniesieniu do tych opłat z tytułu użytkowania wieczystego, w stosunku do których ww. instytucji nie przewidziano w UGN, przyjmuje się stosowanie w pełni przepisów UFP. Organem właściwym do załatwienia sprawy jest starosta (w odniesieniu do należności nieprzekraczających kwoty 40.000,00 zł)4 albo wojewoda5. Takie stanowisko prezentuje część doktryny oraz niektóre regionalne izby obrachunkowe.6
Druga koncepcja
Druga koncepcja zakłada, że UGN zawiera wyczerpującą regulację dotyczącą umarzania, odraczania spłaty lub rozkładania na raty opłat z tytułu użytkowania wieczystego, a jej przepisy stanowią przepisy odrębne, o których mowa w art. 58 ust. 5 UFP i które wyłączają stosowanie regulacji UFP. Ponieważ jednak w UGN brak przepisów umożliwiających umarzanie, odraczanie spłaty lub rozkładanie na raty zaległych należności z tytułu użytkowania wieczystego gruntów należących do Skarbu Państwa, uważa się, że stosowanie ww. instytucji do tych opłat w ogóle nie jest możliwe. Stanowisko takie konsekwentnie prezentuje Ministerstwo Finansów.7
Planowana nowelizacja
Analizowany problem został dostrzeżony i istnieje szansa na jego wyeliminowanie w drodze nowelizacji UGN. Opracowano projekt ustawy zmieniającej, która zakłada uregulowanie wprost możliwości umarzania w całości albo w części, odraczania spłaty lub rozkładania na raty należności pieniężnych z tytułu gospodarowania nieruchomościami mających charakter cywilnoprawny i przypadających Skarbowi Państwa, na podstawie przepisów UFP. Organem do tego uprawnionym ma być wojewoda.8 Wyżej wymieniony projekt znajduje się jednak na bardzo wczesnym etapie prac legislacyjnych.
Do czasu wejścia w życie wskazanej nowelizacji trudno przewidzieć, jaki pogląd przyjmie organ działający w danej sprawie. Jednakże gdy sytuacja finansowa użytkownika wieczystego nie pozwala mu na terminowe i całkowite uregulowanie należnej opłaty, zasadnym wydaje się złożenie stosownego wniosku o umorzenie, odroczenie spłaty lub rozłożenie opłaty na raty i przynajmniej podjęcie próby wykazania istnienia podstawy prawnej do stosowania ww. instytucji. Ze względu na skomplikowaną argumentację w tym zakresie, przy sporządzeniu odpowiedniego pisma, celowa może okazać się pomoc profesjonalnego pełnomocnika.
1 ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2016 r., poz.1870 z późn.zm.) – dalej jako „UFP”
2 uchwała składu siedmiu sędziów SN z 8.12.2004, III CZP 47/04; wyrok SN z 25.11.2010, I CSK 692/09; wyrok SN z 30.09.2015, I CSK 760/14
3 ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2016 r., poz.2147 z późn.zm.) – dalej jako „UGN”
4 art. 58 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 59 ust. 4 UFP i art. 23 ust. 1 pkt 5 UGN
5 art. 58 ust. 4 w zw. z art. 129 i art. 149 ust. 1 UFP
6 R. Trykozko, Umarzanie zaległości z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości, Finanse Komunalne 2010, nr 4, s. 66-68; pismo RIO w Kielcach z 7.10.2013, WI-44/4078.2013; pismo RIO w Gdańsku z 15.11.2013, RP.0441/46/94/32215/2013; pismo RIO w Szczecinie z 4.03.2014, K.0542.23.KK.2014
7 pismo MF z 18.07.2007, FS8-4071/39/2007; pismo MF z 6.02.2008, FS8/4071/42/ULK/08/1143; pismo MF z 6.07.2014, FS2/4170/9/NIB/2014
8 art. 1 pkt 2 projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 9 czerwca 2016 roku